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Artist: Héliodrome
Title: Le Jardin des Espèces
Format: Vinyl / Digital
Release date: March 14, 2017

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Track List
Side A: 1. Le langage des oiseaux (4:58) 2. Occuper les marges (3:40) 3. La plaie et le couteau (4:16) 4. Ramasser les corps vides (5:09) 5. Sous la peau de l’ours (4:02)

Side B: 1. Un prince parmi les voleurs (5:31) 2. Halluciner les dieux (5:42) 3. Three sample maniacal characters, one hero and a stranger. (4:24) 4. Enterrer l’aurore (4:42)

About the Album
* French description below *
Music critic Byron Coley characterized, in Wire Magazine, the last two Héliodrome releases as ”Psych-spattered neo-dreamy avant-rock” and “Freaked variant on the european Rock in Opposition tradition”. The best attempt yet to describe the music of this Montreal experimental rap outfit.

If Héliodrome’s first full length “La lumière ordinaire du jour” plundered wholeheartedly in obscure free-jazz references, subsequent releases pushed the envelope further to include more live instruments. To compose “Le Jardin des Espèces”, the duo of Khyro (rap, electronics) and ypl (guitars, synths), were joined by drummer Samuel Bobony (Black Givre, Avec le soleil sortant de sa bouche), Pierre-Guilhem Roudet on trombone and Eric Gingras (Enfant Magique, Avec le soleil sortant de sa bouche) on bass and synths.

This led to the recording of live improvisation sessions in the summer of 2014, later reworked and rearranged by Scott Da Ros (Endemik Music). Blending rap, free-jazz and experimental rock, this mixture hints towards a specific musical era, close to the French record label Futura (Red Noise, Fille Qui Mousse, Barricade). Needless to say that “Le Jardin des Espèces” is a strange record, willingly embracing the Rock in Opposition aesthetic.

With this new record, Héliodrome pushes further towards it’s own musical genre, that could be qualified as Rap in Opposition.

Vocals & Words by Khyro
Music by Héliodrome: YPL (synths, guitars, lap steel, harmonium), Khyro (electronics), Eric Gingras (bass, guimbarde, harmonium, synths, handclaps), Pierre-Guilhem Roudet (trombone), Samuel Bobony (drums), Scott Da Ros (samples, post-production, handclaps, tambourine)

Additional Musicians:
Clarinet on A3 by Félix de L’Étoile
Vocals & Words on B3 by James P Honey

Recorded by Félix de L’Étoile at La coop coup D’Griffe
Trombone recorded by Samuel Bobony at Sentinelle en Silence
All vocals (except B3) recorded by Scott Da Ros at Spaacemoon, Snoowcaat
Arrangements and mixing by Scott Da Ros at Spaacemoon, Snoowcaat
Mastered by J. LaPointe at Archive Mastering

Artwork by LMTL 75
Additional artwork by Pierre-Guilhem Roudet
Screen printed by Aura at La coop coup D’Griffe

About the Album
Le critique musical Byron Coley a qualifié dans les pages du magazine Wire les deux derniers projets d’Héliodrome de : « Psych-spattered neo-dreamy avant-rock » et de « Freaked variant on the european Rock In Opposition tradition ». La tentative la plus juste à ce jour pour définir la musique du groupe de rap expérimental montréalais.

Alors que le premier album « La lumière ordinaire du jour » puisait allègrement dans un répertoire free-jazz, les sorties subséquentes ont poussé l’enveloppe plus loin en incluant plus d’instrumentations originales. Pour « Le Jardin des Espèces », le duo de Khyro (voix, électroniques) et ypl (guitares, synthétiseurs) a été rejoint par Samuel Bobony à la batterie (Black Givre, Avec le soleil sortant de sa bouche), Pierre-Guilhem Roudet au trombone et Éric Gingras (Enfant Magique, Avec le Soleil sortant de sa bouche) aux synthétiseurs et basse électrique

Fruit d’une séance d’improvisation enregistrée à l’été 2014, remanié et trituré par Scott Da Ros (Endemik Records), « Le Jardin des Espèces » est une œuvre étrange, qui embrasse avec aplomb l’esthétique dite Rock In Opposition. En mélangeant le rap, le free-jazz et le rock expérimental, des rapprochements peuvent être faits avec une époque musicale particulière, marquée entres autres par des sorties du label français Futura (Red Noise, Fille Qui Mousse, Barricade…).

Avec ce nouvel album, Héliodrome poursuit un parcours artistique idiosyncratique et continue de forger sa propre niche musicale, qu’on pourrait qualifier de Rap In Opposition.

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